TIPS voor zwemtraining in open water

Het openwaterzwemmen gaat weer beginnen. Daarom geeft Michel tips voor het zwemmen in open water. Voor zijn open water trainingen, klik je  hier, als je eerst de tips gelezen hebt, natuurlijk.

  1. VEILIGHEID IS PRIORITEIT ÉÉN

Spreek in open water altijd met een maatje af en blijf elkaar in de gaten houden. Meld vooraf bij de beheerder van het open water of de trainer dat je meedoet, waar je gaat zwemmen en met wie! En na afloop je weer afmelden bij de trainer of de beheerder!

Vervolgens heb ik een zinnetje van drie woorden, welke openwater zwemmen (in de triathlon) als het ware samenvat:

SJOW MIJN CONCURRENTEN

  1. SJOW

Dit woord heb ik gegeven als aandachtspunt voordat je te water gaat. Je let namelijk op 4 punten:

  1. Stroming: kijk welke stroming er is in het water en maak daar gebruik van of pas je training/wedstrijd er op aan. Tegen de stroming in zwemmen vraagt een iets kortere zwemslag, met de stroom mee juist langer. Stroming van opzij kan betekenen dat je je koers verliest, dus extra regelmatig kijken naar de richting waar je naar toe moet;
  2. Juryleden of trainer: kijk voordat je te water gaat in een wedstrijd waar de jury zich bevindt, zowel op als naast het water. Door daar vooraf op te letten, kun je bij calamiteiten je direct wenden tot die mensen. Bij een training let je op de trainer en als je geen trainer hebt, let je op je maatje!
  3. Oriëntatiepunten: bekijk vooraf je zwemroute en zoek naar oriëntatiepunten. Niet alleen op het water, want die kunnen bij golfslag minder goed te zien zijn, maar ook boven het water (aan de horizon bijvoorbeeld);
  4. Weer: let vooraf op welk weer er wordt voorspeld (www.buienradar.nl): bij (dreigend) onweerNOOIT te water. Tevens let je op de wind. Tegenwind is anders zwemmen dan wind mee, dus pas je slag (net als bij stroming) daarop aan. En dit geldt evenzo voor wind van opzij.
  5. MIJN

Dit woord gaat over jezelf: MIJN capaciteiten/kwaliteiten in het water. Bij open water zwemmen weet je nooit exact hoever je bent, hoever je nog moet of hoe snel je gaat. Om je eigen mogelijkheden beter te leren kennen zijn 2 gegevens belangrijk:

a, een horloge en

b. het tellen van je armslagen.

Door consequent je slagen te tellen en via laptijden te vergelijken, leer je jezelf kennen voor wat betreft snelheid en afstand. In trainingen kun je vervolgens hiermee gaan oefenen: 25 slagen rustig, 25 slagen tempo, etc. Doe dit ook tegen de wind in, of juist met de wind mee en ervaar de verschillen. Slagen tellen en kijken op je horloge levert zoveel informatie!

  1. CONCURRENTEN:

Bij de triathlon zijn er grofweg drie soorten zwemmers:

  1. de triatleet waar zwemmen het sterkste onderdeel is: deze zwemmer zal proberen het gat met de concurrenten zo groot mogelijk te maken en dus snel starten en een hoog tempo draaien;
  2. de triatleet die de schade bij het zwemmen zo beperkt mogelijk wil houden: deze zwemmer zal het gat met de snelle zwemmer zo klein mogelijk willen houden en proberen zolang als mogelijk aan de voeten te blijven hangen van de snelle zwemmer. Deze zwemmer zal zelf niet op kop gaan zwemmen;
  3. de triatleet die zijn eigen tempo zwemt, “als ik maar heel uit het water kom”.

Door jezelf de vraag te stellen Wie ben ik?, weet je ook hoe je bij het zwemmen je plek in de drukte gaat zoeken. De snelle zwemmer gaat vooraan liggen en bepaalt de meest efficiënte route. De eigen-tempo-zwemmer gaat meer aan de buitenkant en buiten de drukte liggen.

Je kunt je ook de vraag stellenWie wil ik zijn? Dan kun je met bovengenoemde profielen experimenteren. Zoek je concurrent waar je niet van wilt verliezen en blijf bij het zwemmen aan zijn/haar voeten hangen, bijvoorbeeld. Of neem af en toe de leiding om je concurrent te laten zien dat je de sterkste bent, etc.

Door met deze verschillende wijzen van zwemmen te experimenteren in een training (VoorbereidingSJOW, leren van jezelf MIJN, en kijken naar je teamgenoten CONCURRENTEN) merk je dat openwater zwemmen niet ‘dom’ van de ene boei naar de andere zwemmen is, maar juist een hele leuke en strategische bezigheid.

Op de volgende pagina’s tref je een tweetal zwemtrainingen aan voor open water.

Michel Spijkerman